Teksti ja kuvat: Elina Kivi / Lempäälän Kehitys Oy

Perinteikäs Hellqvist uudistuu

25.11.2016

Tilat ja valikoima uudistuvat, mutta perinteikäs nimi säilyy, lupaa Miia Hellqvist. Hän luotsaa tänä vuonna 85 vuotta toiminutta vaatetusliikettä Lempäälän keskustassa uusissa tiloissa.

- Edesmennyt appeni Arvo Hellqvist aloitti 1931 myynnin Lahdessa ja kuljetti hevoskärryillä ”vaatetta kartanonrouville”. Yritys toimi pitkään nykyisin kunnanvirastona olevassa Tampereentie 8 kiinteistössä ja sen jälkeen Rautamäessä, josta kesällä muutettiin nykyiseen. Anoppi Salme Hellqvist jatkoi liikettä 20 vuotta vanhaan malliin, mutta sukupolvenvaihdoksen jälkeen Miia on vuoden verran uudistanut valikoimaa ja kun laajemmat tilatkin löytyivät, on muutos konkreettinen.

Lapsuutensa Miia Hellqvist on viettänyt Savossa ja kotiutui Pirkanmaalle 15 vuotta sitten töiden perästä. Yrittäjänä hän on ollut jo 10 vuotta.
- Myyntityötä olen tehnyt eri aloilla, eniten kotimyyntinä ja jopa kiinteistönvälityksessä.

Stressed vai dessert

Hellqvist kertoo englanninkielisen sanaleikin olevan oma mottonsa. Kannattaa valita sellainen työ, jossa ”stressed” eli stressaantuminen kääntyy ympäri, ja työ on kuin jälkiruokaa, ”dessert”, ei pakkopullaa! Ja voihan tämän sovittaa muuhunkin elämään.

- Nautin kaikkien asiakkaiden palvelemisesta. Hyvä ja asiakasta kuunteleva palvelu on minulle tärkeää. Hellqvist on ”matalan kynnyksen paikka”. Salme-anopin jälkeen on hyvä jatkaa. Moni ikääntyvä asiakas pelkää uudistuksia. Meiltä saa edelleen lahkeellisia alushousuja, vaikka vaikeuksia valikoiman etsimisessä on, kun valmistajat eivät enää tee ”työtakkimekkoja”.

- Pyrin löytämään asiakkaille täsmääviä tuotteita. S-kokoon ja ”isoille tytöille” eivät samat mallit sovi. Etsin toimittajia, joilta saa yksilöllisiä, jopa uniikkeja kappaleita. Kotimaiset merkit, Nanso ja Novita ovat kestosuosikkeja, mutta Ranskasta tulee ihania, kohtuuhintaisia tuotteita. Myös miehille meiltä löytyy hyvä valikoima.

   

Rohkeutta väreillä

Syksyn valikoimissa on nyt runsaasti eri värejä, jotka piristävät, tuova hymyn kasvoille. Maailma on mennyt aika mustavalkoiseksi, mutta haluan rohkaista värien käyttöön, kertoo Miia Hellqvist. 
- Yritän nähdä asiakkaan silmin, enkä myy sellaista, joka ei sovi tai jota asiakas ei tarvitse. Tarpeet vaihtelevat, ja meille saa kyllä tulla ”karkkikauppaan”. Uudesta vaatteesta kun tulee hyvä mieli, kaunis ja hyvä olo.

Myymälätilassa on pari lepotuolia ja uudistetut sovituskopit, joita kauppias esittelee innoissaan.
- Tärkeä osa asua ovat alusvaatteet. Asiakkaat tulevat kauempaakin hakemaan kunnon laatua, jota Triumph-merkki edustaa. Hinta-laatu suhteeltaan loistava merkki on tunnettu jo vuosikymmenien ajan. Istuva ja mukava alusvaate on perusta hyvälle ololle, asukokonaisuudella ja jopa ryhdille.

- Tässä on helppo myydä kokonaisuutta ja yksilöllisyyttä. Rohkaisen asiakasta kuuntelemaan itseään ja sovituspeilissäkin meillä on lukenut: ”Olet ainutlaatuinen!”

- Hintatasomme on kohtuullinen, jopa edullinen laatuun nähden. Hyvä laatu, kohtuullinen hintataso, loistava palvelu, monipuolinen valikoima monen ikäiselle houkuttaa asiakkaita kauempaakin. Olen ylpeä myös selkeästä, valoisasta kokonaisuudesta, joka alkaa jo julkisivusta ja jatkuu pieniin yksityiskohtiin liikkeessä. Asiakaspalveluun on todella tärkeää panostaa. Meillä jokaisella on oikeus hyvään sekä tasavertaiseen mutta kuitenkin yksilölliseen palveluun, hän tähdentää.

Vanha Lempäälä on hyvä

Lempäälän keskustan palvelut ovat vähentyneet, mutta Miia Hellqvist uskoo kuntakeskuksen kehittymiseen.
- Pitäisi kuunnella enemmän asukkaita ja kehittää rautatien länsipuolta. Tori olisi hyvä saada eläväksi. Myllyrannan aluetta hän kiittelee.
- Asukkaille vanhan Tampereen tien raitti on edelleen se ”kävelykeskusta”. Paljon voidaan tehdä taloyhtiöiden ja yrittäjien yhteistyölläkin. Meille esimerkiksi asiakaspaikoituksen merkinnät ovat tärkeät. 

Loistavat teoriat ja ideat ei toimi jos ne eivät vastaa kuluttajan tarpeita, hän muistuttaa.
- Asukkaat ovat toivoneet jo kauan uimahallia! Toivon, että tässä asiassa kuunnellaan asukkaitten toivetta, koska toiveessa on syvempi merkitys. Uskon, että kun asukkaitten tarpeita esimerkiksi uimahallihankkeessa kuunnellaan, niin he kokevat olevansa tärkeitä, ja siinä nähdään vaikuttamisen mahdollisuus. Asukkaat sitoutuvat Lempäälän kehitykseen tällöin enemmän ja kokevat luottamusta päättäjiin.  

Laajentumistakin etelän suuntaan, esimerkiksi Akaaseen, yrityksessä on mietitty. Pienyrittäjälle henkilökunnan palkkaamiseen on kuitenkin korkea kynnys. Henkilökunnan palkkaaminen on kallista sekä erittäin riskialtista pienessä pk-yrityksessä.

- Tänä syksynä olen saanut erittäin energisen naisen Työvoimatoimiston kautta työkokeiluun. Työkokeilu antaa hyvän mahdollisuuden myös itselleni kauppiaana kehittyä ”johtajana” sekä pohtia miten toimin tulevaisuudessa kun tarvitsen lisää työvoimaa. 
- Näin tämä kannattaa, kun jaksaa ja ehtii tehdä kaiken itse. Olen miettinyt, että kun tarvitsen apua, haluan Y-tunnuksella toimivan työntekijän. Riskit on tällöin pienemmät sekä voin tehdä ”tarvittaessa töihin kutsuttavan” -sopimuksen. Hyvä on, että yläkoululaisiakin jo kasvatetaan yrittäjähenkisyyteen. Uskon, että niin yrittäjyys kuin tulevaisuuden työsuhteetkin tulevat muuttumaan radikaalisti. Motivaatio työn tekemiseen kasvaa yrittäjyydessä, kun tekee itselleen.

- Yrittäjien yhteistyö Lempäälässä toimii hyvin. Lempäälän Yrittäjien jäsen olen ollut vuoden, kun siirryin päätoimiseksi yrittäjäksi. Yrittäjien verkostoituminen on tärkeää. Yrittäjien keskinäinen tuki sekä tsemppaaminen on merkityksellistä. Myös Lempäälän seurakunnan yhteistyö kunnan ja yrittäjien välillä ansaitsee kiitoksen! Uusia toimintamuotoja ja yhteistyötä tarvitaan, sanoo Miia Hellqvist.

Perinteikkään vaatetusliikkeen asiakaskunta on kaksijakoinen. Ikääntyviä lempääläläisiä Hellqvist palvelee kuten aina. Mutta tervetulleita ovat asiakkaat kauempaakin, ja erityisesti nuorille aikuisille tarjotaan reippaasti uutta!

« Takaisin

Ideapark
Ensimetri